Andas dig lugn och minska stressen på jobbet – så gör du

Aaaaahndas dig lugn och minska stressen

Känner du dig stressad? Ta tre minuters rast och sitt en stund vid (eller på!) skrivbordet och andas med långa, djupa, yogiska andetag. Du kommer att märka skillnad. Testa!

Andas dig frisk

När du andas ett så kallat yogiskt andetag använder du hela lungorna, precis som du gjorde när du var nyfödd. Din kropp får då ordentligt med syre och kan läka sina skavanker. Ditt nervsystem lugnas och din hjärna balanseras. Kort sagt – du mår bättre. Om du andas så här en stund varje dag kommer din hjärna att säga till när du andas för grunt i vardagen. Resultat – du blir mindre stressad.

Så gör du:

  • Sitt skönt med ryggen rak och fri, så att du inte lutar dig mot något. Är du hemma så kan du ligga ner på rygg i stället.
  • Lägg en hand på magen och en på bröstet.
  • Blunda och fokusera ögonen inifrån på punkten mellan ögonbrynen.
    Andas med näsan. Andas in – fyll magen med luft, känn att den blir som en ballong, fortsätt sedan i samma andetag och fyll bröstet med luft ända upp till nyckelbenen. Gör ett litet kort uppehåll med andan inne.
  • Andas ut – först tömmer du bröstet på luft och sedan magen. Ta inte nästa andetag förrän kroppen säger till att den behöver mer syre. Lyssna på din kropp.
  • Andas på samma sätt i 3–11 minuter.
  • Avsluta med att andas in och ut, öppna ögonen och känn efter.

Text: Challe Lundholm

(Visited 1 355 times, 1 visits today)

RELATERAT INNEHÅLL

lista inte glömma jobbet semestern

10 saker du INTE får glömma före semestern

Ta kontrollen över telefonen

Ineffektiv? Ta makten över jobbtelefonen

Ladda för superkarriär: ”En vinnarattityd går att träna upp”