Ergonomi på jobbet – expertens bästa tips för att slippa värk

Ergonomens bästa tips för en värkfri arbetsdag

Varför vänta tills kroppen börjar värka? Kontorsarbete behöver inte betyda vare sig stel nacke, musarm eller ömmande rygg – om du tänker förebyggande.

– I dag hör företagen av sig först när någon på arbetsplatsen börjat få värk någonstans. Det är så synd, inte minst eftersom forskningen visar att det finns mycket pengar att tjäna på att jobba förebyggande, säger Linda Björck, specialist på ergonomi hos Contour Design, som producerar ergonomiprodukter.

Hon skulle gärna se att företagen i högre utsträckning, gärna redan innan de bygger upp sina kontor, tog in specialister som på individnivå avgjorde hur de ska möblera.

– De flesta köper in likadana stolar och bord till alla medarbetare – som ju ofta har helt olika behov. Om man i stället redan från början gick igenom vad varje medarbetare behöver skulle antalet sjukskrivningar säkert gå ner betydligt, säger hon.

 

IMG_2595
Linda Björck brinner för att fler ska tänka förebyggande när det gäller ergonomi.

Ergonomi med treminuterskoll

Linda Björck skulle också önska att fler tog sig tid att gå igenom en liten ergonomisk checklista innan arbetsdagen kickade i gång.

– Vi är så stressade i dag, vill bara komma i gång med jobbet så snart som möjligt. Om vi bara tog oss tre minuter varje morgon för att ställa in stol och bord ordentligt skulle nog många slippa få ont, säger hon.

 

”Om vi bara tog oss tre minuter varje morgon för att ställa in stol och bord ordentligt skulle nog många slippa få ont.”

 

Något annat som hon skulle vilja se mer av är en allmän uppmuntran till rörelse på kontoren. Det kan man åstadkomma genom att exempelvis köpa in pilatesbollar och införa gående och stående möten.

­– Ett pingisbord är också jättebra, eller jongleringsbollar! Att över huvud taget ha saker på kontoret som visar att det är okej att ta en paus för att röra på sig signalerar att man är ett företag som tar hand om sina anställda, säger Linda Björck.

rollermouse
En ergonomisk Roller Mouse förebygger musarmar. Här en variant från Office Depot/Contour Design.

Lindas checklista för att förebygga kontorsvärken

1. Fundera över hur du sitter i din stol, en bra sittposition är grunden till allt. Grundregeln är att både ben och armar ska vara böjda i ungefär nittio graders vinkel.

2. Se till att skrivbordet är i rätt höjd. Är det exempelvis för högt åker axlarna upp, något som kan påverka armarna, ryggen och nacken negativt.

3. Ha ett tangentbord som passar dig. Många gånger är de alldeles för breda, särskilt för kvinnor. Att arbeta med armarna utanför ”det goda arbetsområdet” är en vanlig orsak till värk.

4. Även datormusen måste ligga inom ”det goda arbetsområdet”, oftast är den placerad för långt ut åt sidan. En centrerad mus brukar vara ett bra alternativ.

5. Variera dig. Om du har ett höj- och sänkbart skrivbord – använd det! Ett knep är att bestämma dig för hur länge du ska jobba med en uppgift innan du tar en paus för att röra på dig. Ställ en klocka för att hålla tiden. Fundera också över vilka arbetsuppgifter du kan göra på andra ställen än vid ditt skrivbord, telefonsamtal kan till exempelvis ofta göras stående eller gående.

Text: Johanna Paues. Foto: Office Depot

 

OfficeDepotBanner550x138_Interior

(Visited 1 509 times, 1 visits today)

RELATERAT INNEHÅLL

Aldrig mer sladdtrassel

Aldrig mera sladdtrassel – expertens supertips

Trendigt nytt kontor

Kontorstrender – en spaning från vårens möbelmässor

Ta kontrollen över telefonen

Ineffektiv? Ta makten över jobbtelefonen