DELA INNEHÅLLET
Älskar du precis alla dina kollegor? Grattis. Du hör till undantagen. Här är de värsta kontorsmarodörerna – och hur du hanterar dem.
1. Latmasken
Det är förmodligen inte elakhet som driver dessa kollegor, även om det kan kännas så ibland. Inte heller bristen på empati. Att ständigt lämna sin odiskade disk framme och skickligt ducka alla former av ansträngning beror med stor sannolikhet på att människan aldrig behövt lyfta ett finger under sin uppväxt och helt enkelt inte lärt att sig förstå sammanhanget ”om jag inte gör det här måste någon annan göra det”.
Eller så är hen bara en omogen skitstövel.
Hantera: Här gäller det att vara tydlig med vad du vill, när du vill ha det gjort och varför. En latmask har en tendens att tolka eventuella otydligheter till sin fördel.
2. Skvallerbyttan
Om bilar behöver bensin för att kunna åka, så drivs skvallerbyttan av att snoka reda på, och snacka om, andras privata angelägenheter. Finns det inga nya smaskigheter att berätta – då kan du ge dig på att hen snart tycker sig ha klurat ut ett sammanhang helt för egen maskin. ”Tycker du inte att Sussie och Göran är lite väl tjenis med varandra? Jag skulle inte bli förvånad om någon hittar dem tillsammans i förråd på julfesten.”
Hantera: Vad du än gör: berätta absolut ingenting för skvallerbyttan som du inte vill att fler ska få veta.
3. Slusken
Oduschad, orakad och med ett skrivbord fullt av pappershögar, hoptorkade bananskal, nektarinkärnor och odiskade kaffekoppar som sitter så hårt i bordslacken att det skulle behövas en kofot för att få loss dem. Slusken tycker uppenbarligen att det finns viktigare saker än att hålla det fräscht omkring sig.
Hantera: Drabbar det andra än hen själv finns det inget annat att göra än att ta snacket. Kanske kan ni komma överens om att hålla en viss renlighetsnivå i alla fall?
4. Skitsnackaren
”Är inte Bettan lite väl självsäker i sin nya roll? Gå runt och leka viktig på det där sättet!”
Att snacka ner andra är en beprövad metod för att känna sig bättre och mer lyckad själv – men också ett mycket bra sätt att skapa sig fiender.
Hantera: Skitsnackaren är beroende av folk som lyssnar och ger bekräftelse, så stäng öronen så fort hen är i gång. Är du riktigt modig – säg rakt ut att du inte gillar skitsnack.
5. Martyren
Vi har alla råkat ut för dem. Kollegorna som sätter på sig både offerkofta och offerbyxor på morgonen och sedan under dagen strösslar ut kommentarer som: ”Eftersom det ändå kommer att vara jag som gör jobbet i slutändan så är det väl lika bra att jag gör det själv på en gång. INGA PROBLEM!”
Hantera: Om och när du orkar – ifrågasätt och problematisera. ”Det verkar som att du inte är helt nöjd med läget, hur skulle du vilja ha det i stället?” För att hantera martyrer måste du först och främst få personen att sluta tycka synd om sig själv, sedan identifiera problemen och locka med mer konstruktiva tankebanor. Orkar du inte – undvik.
6. Maktgalningen
Kollegor som genom illmariga metoder styr över dig och din tid, som till exempel ser till att du måste jobba just den dagen du har något extra roligt som väntar efter kontorstid och genom smart retorik får dig att känna dig dum och obetydlig. Maktgalningen njuter av makt över andra och räds inga medel för att nå toppen. Beware.
Hantera: Lär dig identifiera maktspelets metoder, hitta din inre styrka och vägra ta skit.
Läs också: 7 värsta synderna dina kollegor GARANTERAT begår på mötet
7. Mansplainaren
De finns överallt. Männen som tycker sig veta allt och i tid och otid ger dig föreläsningar om än det ena, än det andra – eller självsäkert upprepar det du precis sagt (som om det var han själv som sa det först).
Hantera: Låt människan prata av sig men ignorera det som sägs – eller avbryt honom och gå helt sonika vidare till nästa ämne.
Text: Johanna Paues Bild: Giphy.com