Jobbfika som gör kroppen glad – byt ut bullen mot dietistens goda alternativ

Fikatipsen som gör kroppen glad

Börjar du tröttna på de svettiga croissanterna och den torra vetelängden till eftermiddagsfikat? Byt ut det gamla vanliga till nyttigare alternativ – och få kollegor med mer energi på köpet.

Att det kan vara trevligt med något att tugga på till eftermiddagskaffet kan nog de flesta skriva under på. Kakor och bullar i all ära, men visst skulle det kännas härligare med en fräsch fruktsallad eller nyttiga nötter som jobbfika? Det som får många att tveka att byta ut kakan är just annicaLangvallosäkerheten. Vad ska man ha i stället? Tänk om inte alla tycker om det nya? Hur lång tid kommer det att ta att göra i ordning allt?

Få stöd från chefen

Annica Långvall är legitimerad dietist, bloggare, föreläsare och masterstudent i nutrition. Hon hävdar bestämt att alla har tid att byta ut fikat mot något nyttigare.
– Det handlar om din hälsa, då är det klart att det får ta lite tid. Dessutom får ni tillbaka tiden det tar att göra i ordning det nyttiga fikat i effektivitet hos kollegorna, som garanterat kommer att orka mer på eftermiddagen. I det långa loppet handlar det också om att vara rädd om personalens hälsa, säger hon.

Annica Långvall tycker att initiativet bör komma från ledningen på företaget. På så sätt blir det okej för den som ansvarar för fikat att också lägga lite extra arbetstid på att göra färdigt allt.

”Det handlar om din hälsa, då är det klart att det får ta lite tid. Dessutom får ni tillbaka den tiden i effektivitet hos kollegorna.”

 

– Finns det inte någon policy att använda sig av kan man alltid lägga fram ett förslag till chefen om nyttigare jobbfika. Det borde vara självklart, på sikt handlar det ju faktiskt om personalvård.

Ta hjälp av kollegor

Att ansvara för fikat kan kännas tidskrävande och omständligt. Annicas tips är att börja med tre olika recept som man sedan alternerar mellan. Börja med annorlunda fika en dag i veckan om det känns tillräckligt.
– Inför planeringen är det bra att höra sig för om det finns allergier, intoleranser eller annan specialkost. Exempelvis nötallergi ska man vara vaksam på, men även laktos och gluten. Lägg sedan en timme på att plocka ut tre enkla recept som ni kör på. Efter någon månad kan ni ha en utvärdering av hur ni tycker det har gått, tipsar hon.

shutterstock_408230641
Vad sägs om torkad frukt under mötet i stället för bullar?

Ofta kan det vara office managern som har huvudansvar för att köpa in fika till kontoret. Annica menar att det dock inte betyder att samma person alltid ska färdigställa det.
– Våga ta hjälp. Upprätta en fikalista som är ett rullande schema där någon alltid ansvarar för fikat. Lägg recepten i köket så att alla kommer åt dem. Skulle det ändå kännas övermäktigt kan man alltid ta hjälp av utomstående företag. Det finns en uppsjö av cateringfirmor och konsulter som kan hjälpa till med allt från färdiga rätter till inspiration, avslutar hon.

äppelmuffins_annicaLångqvist
Annicas nyttiga – och goda – äppelmuffins med havre och banan. Foto: Annica Långvall

Annicas bästa tips för förändring:

1.    Förankra nyttig fika hos cheferna. Ta reda på eventuella allergier eller specialkost bland personalen på kontoret.
2.    Våga lägga tid på mellanmålet. Ni får igen det i effektivare och friskare personal.
3.    Börja smått. En dag i veckan är bättre än ingen.
4.    Ta hjälp av utomstående alternativt hjälps åt på kontoret med förberedelser.
5.    Börja med tre olika recept att variera mellan.

Och så några enkla, nyttiga fika som ger energi

1.    Turkisk yoghurt eller kvarg med krossade nötter på toppen och lite ringlad honung över.
2.    Fruktsallad.
3.    Smörgåsfika. Grovt bröd med bra pålägg, som hackad rödlök, avokado, groddar, keso, paprika och tomater.
4.    Smoothie. Blanda yoghurt och frukter. Går att göra både vegansk och mjölkfri.
5.    Rawfood-fika. Hitta inspiration på nätet till massor av olika enkla recept på rawfood. Kräver ingen ugn, dock ofta en mixer.
6.    Nyttiga bakverk. Jo, det går. Med sötma från frukt och bra fetter får du bullar som både smakar och gör gott.

 

Text: Sara Schröder

(Visited 4 163 times, 2 visits today)

RELATERAT INNEHÅLL

matlåda

URK! 7 saker du inte bör äta vid skrivbordet

Tvätta händerna – och håll dig frisk

Så här slipper du få ont i nacken

Ergonomens bästa tips för en värkfri arbetsdag