Jobbångest efter sommaren – såhär hanterar du den i 5 steg

Jobbångest efter sommaren – såhär hanterar du den

Semestern går mot sitt slut och med det en krypande obehagskänsla, en stress över att vardagen sakta men säkert närmar sig. Men så måste det inte vara – lär dig hantera känslorna inför semesterslutet och slipp jobbångesten.

De flesta av oss har väl känt av den där annalkande ångesten när ledigheten snart är över… Och den har inte alltid att göra med hur mycket eller hur lite vi trivs på jobbet – det där motståndet inför en återgång till vardagen kan finnas där oavsett.
JennyRickardssonPsykologen Jenny Rickardsson menar att det finns flera olika skäl till att vi drabbas av jobbångest när vi så smått lämnar sommarledigheten bakom oss:

– Dels kan det handla om att det känns jobbigt att det dröjer så länge till nästa gång man har semester. Det gäller ju både om man har haft det härligt och om det inte blev det här fantastiska andningshålet man tänkt sig – då vet man att man inte får en ny chans på ganska länge, säger hon.

– Sedan är det ju även så att människan är ganska bekväm av sig; när vi har varit lediga en längre tid är det lite jobbigt med förändring, att gå tillbaka till vardagen.

Tankfullt under semestern

Det handlar alltså många gånger om att de där högt ställda semesterförväntningarna inte riktigt infriades, allt och alla man skulle ta sig tid till – partner, barn, fix, släkt, sig själv … Men kan det även vara så att man under ledigheten har haft extra mycket tid till att reflektera över sådant som sitt arbete och sitt liv?
– Ja, verkligen, säger Jenny Rickardsson. Tankar som ”Ägnar jag min vardag åt det jag tycker är viktigt i livet?” och ”Gör jag rätt prioriteringar?” är vanliga.

”Ingen av oss kommer undan, inte ens de som är mest lyckliga och lyckade. De har också ångest.”

 

Men Jenny tycker att man ska fundera på om ångesten man har grundar sig i sådant som faktiskt går att lösa, exempelvis ”Ska jag byta jobb?”, eller om det är så att man får ångest trots att man lever ett liv som man trivs med.

shutterstock_383460181
Infriades sommarförväntningarna?

Jenny anser att det i det senare fallet inte är problemlösning man ska ägna sig åt utan att man i stället ska acceptera att tillvaron faktiskt innehåller jobbångest. Och att man ska fortsätta göra sådant man brukar trivas med även om det för stunden känns motigt.
– Det är en helt naturlig del av att vara människa, säger Jenny. Och det kommer ingen av oss undan, inte ens de som är mest lyckliga och lyckade. De har också ångest. Det är så livet ser ut och vi får bara gilla läget.

Inte bara dåligt

Dessutom menar Jenny Rickardsson att det faktiskt även finns positiva effekter av ångesten:

–Den är ju en drivkraft också. Ångesten kan få oss att göra någonting åt saker och ting, att säga ”Nej hördu, du kan inte fortsätta ha det så här, det mår du inte bra av”. Ångesten kan vara lite av en hjälp på traven att tolka vad vi tycker är viktigt.

Jenny säger också att vi många gånger har en tendens att lägga lite väl mycket ångest på att jobbet inte är helt perfekt, trots att det helt perfekta jobbet kanske inte finns.
– Ställ dig själv frågan ”Innehåller det här livet tillräckligt mycket av det jag tycker är meningsfullt?” Det kanske får vara okej. Det måste inte kännas fantastiskt varje dag.
shutterstock_324721511
Vilket liv skulle du vilja ha till hösten?

Fem steg till att hantera sin jobbångest

1. Sätt dig ner och fundera: ägnar du din tid och ditt liv åt det du tycker är viktigt och meningsfullt?

2. Om svaret på den frågan är ja och ångesten ändå finns där: träna på acceptans – fortsätt att göra sådant du vanligtvis tycker är roligt, ställ inte in saker även om du i stunden inte tycker att det känns kul.

3. Om du i stället kommer fram till att du inte lever livet så som du kanske egentligen skulle vilja – fundera på hur du vill att ditt liv ska se ut. Vad är viktigt för dig som person? Hur vill du vara som vän? Förälder? Vad vill du få ut av ditt jobb? Gör du de prioriteringar i ditt liv som känns rätt och riktiga?

4. Ägna mer tid åt det som känns meningsfullt. Och när det blir svårt (för det kommer det att bli), försök igen även när det känns jobbigt. Att bryta mönster är ganska besvärligt, det kommer inte att kännas jättehärligt första gångerna.

5. Håll formuleringarna som du har kring vad som är viktigt som en kompassriktning. Det är inte säkert att du kommer fram till något slags slutpunkt, det viktiga är att du, om så med myrsteg, ägnar tid åt sådant som leder i en meningsfull riktning.

 

Text: Hannes Dükler

(Visited 2 803 times, 1 visits today)

RELATERAT INNEHÅLL

Andas dig frisk

Aaaaahndas dig lugn och minska stressen

Ta kontrollen över telefonen

Ineffektiv? Ta makten över jobbtelefonen

Ladda för superkarriär: ”En vinnarattityd går att träna upp”