GIF-lista: Kontorets största no no's om du vill att kollegorna gillar dig

Kontorets största no no’s – vi har listan

Fös ihop ett gäng olika människor och låt dem vara i samma rum under åtta timmar varje måndag till fredag. Vad händer? Ett helt system av oskrivna regler utvecklas. Här är kontorsreglerna du inte bör bryta mot om du vill att kollegorna ska tycka om dig.

1. Klaga inte för mycket

Negativitet kan vara bra så länge det leder till konstruktiva lösningar  – men när kollegorna dag efter dag tvingas lyssna till samma dystra ältande kommer de snart att ducka så fort de ser dig.

 

2. Använd toaborsten

Att inte borsta bort sina bajsspår är aldrig okej. Aldrig.

 

3. Ta inte med sjuka barn till jobbet

Att få ihop småbarnslivet med karriären är inte alltid enkelt, men att ta med ett sjukt barn till jobbet kommer inte att göra dig poppis bland jobbarkompisarna. I alla fall inte så länge barnet snorar eller kräks. Låt ungen vila hemma i stället och låt kollegorna slippa ilskna förskolevirus.

 

4. Plocka undan efter dig i lunchrummet

Det verkar inte som att det spelar någon större roll om diskmaskinen är full eller tom – det är lik förbannat alltid någon som lämnar sin smutsiga tallrik på diskbänken. Med ett gäng ilska kollegor fyllda av tankar i stil med ”din mamma jobbar inte här” som följd.

 

5. Stjäl inte någon annans mat

Det handlar kanske om en slatt havremjölk då och då, en skinkbit, några knäckebrödsskivor … ”Hen kommer inte att märka något”, kanske du tänker. Oavsett vilket – en god människa snor inte andras grejer (och nej, det är inte okej att ”låna” heller. Inte utan att först fråga).

 

6. Agera inte passivt aggressivt

Att skämta sarkastiskt och droppa insinuerande kommentarer – som alla vet att det ligger äkta ilska bakom. Inte okej. Prata ut och ta striden i stället.

 

7. Prata inte för högt

Vare sig du pratar i telefon eller med dina kollegor, se till att hålla volymen på en rimlig nivå. Utmaningen att i ett kontorslandskap försöka få något gjort är tillräckligt stor även utan ljudmarodörer.

 

8. Prata inte för mycket

Är du en av dem som gärna tänker genom att prata och får ett tryckande behov av att bolla dina idéer så fort de kommit till dig? Tänk efter en extra gång innan pratet ramlar ur dig – kollegorna har ett eget jobb att göra! Tips: skriv ner alla tankar på en lista och ta allt på en gång över en kaffe med ett välvilligt bollplank.

 

9. Lukta inte för starkt

Parfym, bakisångor, cigarettandedräkt, svett… Om du märker att kollegorna går omvägar kring dig och du misstänker att det har med dina kroppsångor att göra, fråga rakt ut om du luktar illa. Och ta för guds skull inte av dig skorna på kontoret.

 

10. Om du går ifrån mobilen – sätt den på ljudlöst

På sidan av de flesta mobilvarianter finns en liten knapp som man kan trycka på för att göra den ljudlös. En idé: Tryck på den knappen om du inte tar med dig mobilen nästa gång du ska i väg någonstans.

 

Text: Johanna Paues. Bild: Giphy

(Visited 16 714 times, 1 visits today)

RELATERAT INNEHÅLL

matlåda

URK! 7 saker du inte bör äta vid skrivbordet

!0 frågor du inte vill ha som office manager

De 8 mest irriterande frågorna

Pump it up! Den ultimata musiklistan på jobbet