DELA INNEHÅLLET
Är det dags att se över era profilprodukter? Här är prylarna som ger kunderna anledning att sträcka sig efter just ert varumärke.
Att förknippa ditt varumärke med uppskattning är det snabbaste sättet att förvandla din kund till ett fan – och ambassadör för din business. Profilprodukter med din logga på som jackor, ryggsäckar, matlådor och kepsar är marknadsföring som rör sig, reser och syns om och om och om igen. Något gör dem guld värda när det kommer till att bygga kännedom om ditt varumärke. Om du dessutom ser till att förse mottagaren med en gåva av riktigt bra kvalitet kommer den att bli använd ofta och länge.
Välj rätt profilprodukter
Därför är det viktigt att alltid, alltid välja produkt för värdet snarare än kostnaden. ”Exklusivare” föremål, som väskor och teknikprylar, är en större utgift först, men de ger bevisat bättre effekt och större vinst i retur och definitivt värda att satsa pengar på.
– Dessutom är det extremt viktigt i dag att produkten är hållbar ur miljöperspektiv. Vi är förbi slit och släng-eran, i dag gäller det att visa att man som företag är med och tar ansvar, säger Pia Aronsson, Key Account Manager och speciallistsäljare av profil- och presentreklam på Office Depot.
Hon menar att det överhuvudtaget är läge att vara mer noggrann och engagerad i vad man väljer för profilprodukter – och på vilket sätt man ger bort dem.
– Tänk ett varv extra på vad ni som företag vill säga med produkten. Vad ska den förmedla? Och kom ihåg att en gåva i ett vackert paket ger en helt annan känsla än när du bara ger bort den rakt upp och ner.
”Tänk ett varv extra på vad ni som företag vill säga med produkten. Vad ska den förmedla? Och kom ihåg att en gåva i ett vackert paket ger en helt annan känsla än när du bara ger bort den rakt upp och ner”
Färre, men bättre
Ett annat tips, fortsätter hon, är att fundera över om ni verkligen ska ge bort gåvan till vem helst – eller kanske satsa på några få utvalda. Något som helt går i linje med trenden att att satsa på färre, men bättre profilprodukter.
– Och vill du nå den yngre generationen är bra produkter ett måste. De vill ha funktionella saker som är rätt producerade, hållbara och med bra kvalitet. Att ge bort något som inte håller är ingen bra marknadsföring.
Trend 1: Eko-evolutionen
Att erbjuda gåvor som tillverkats på ett hållbart vis är ett jättebra sätt att attrahera den snabbt växande skaran av ekomedvetna kunder. Förutom att det skapar nya fans gör du samtidigt ett positivt avtryck på vår planet. Trendande produkter är pennor och kepsar av återvunna petflaskor och laddare som fyller mobilen med gratis solenergi – eller vad sägs om ett paraply, även det gjort av gamla petflaskor? Perfekt i höstrusket!
Trend 2: Retail detail
Nu dumpas fyrkantiga t-shirts av modellen en-för-alla för produkter som ser ut att komma direkt från detaljhandeln – alltså affärerna i gallerian. Plagg och prylar med designade detaljer och ljusa, fräscha färger från årets runway. Tänk figursydda hoodies, ryggsäckar och vattenflaskor i samma stil som de kända outdoormärkenas. För att få generation Y (födda runt 1980) eller yngre att vilja bära ditt varumärke utanför jobbet är retail-inspirerade produkter nästintill ett måste. Allt fler företag söker också välkända märken som Moleskine att logga upp med egna varumärket.
LÄS MER: Jobba var och när du vill – prylarna för ditt mobila kontor!
Trend 3: Slitstarka kassar
Haven är fyllda av plastpåsar av engångstyp. Frankrike, Italien, Kalifornien, Kina, Rwanda, Bangladesh och Kenya har redan förbjudit plastkassar och den i juni i fjol började de stora modekedjorna i Sverige ta betalt för sina plastpåsar för att minska användandet av plast. Som det medvetna varumärket år 2018 är det idealiskt att hjälpa sin kund att bli miljöhjälte med en snygg och slitstark kasse av återvunnen polyester. Bättre än bomullskassar, som kräver mängder av vatten för att produceras. Är ditt varumärke ikoniskt – visa upp loggan. Om inte, låt det bli det genom att trycka något klipskt eller roligt. Eller säg något som är viktigt för er, med loggan som signatur.
Trend 4: Teknikprylar regerar – och trådlöst är bäst
Uppkoppling är the name of the game, och accessoarer till smartphones dominerar. Under 2017 var powerbanks som hjälper kunden att ladda upp sina skärmar omåttligt populära, och trenden väntas växa ännu starkare 2018. I år dyker en våg av trådlösa laddningsalternativ upp. Och glöm inte heller hörlurar och bluetooth-högtalare, så användbara för nära nog alla.
Om du letar efter en billig men techig gåva är VR-glasögon i kartong enkla att specialanpassa. Snygga skal och kortfickor är andra uppskattade val.
Trend 5: Hälsoboomen
Vi svenskar har aldrig varit så måna om att äta nyttigt och träna oss friska. Det finns forskare som menar att trenden är något mer; att hälsa har blivit vår nya religion. Sätt din logga på nyttiga snacks, träningskläder, aktivitetsband och matlådor med inbyggd kylklamp för att hålla lunchsalladen fräsch länge. Loggan blir en ständig påminnelse om att ditt företag gör det lätt att må bra och känna sig stark.
LÄS MER: 7 frågor att ställa dig själv innan du väljer skrivare
Trend 6: Säkerhet och omtanke
Produkter som ökar säkerheten för både dina kunder och deras barn –finns det något bättre att förknippas med än det? En stor nyhet på profilfronten är reflexmössan. Ser ut som vilken snygg mössa som helst på dagen, skiner upp som en reflex när ljuset når dig under dygnets mörka timmar.
Text: Ulrika Lundberg