Sommarfest med jobbet – expertens supertips som gör festen oförglömlig

Sommarfest med kollegorna! Så blir den oförglömlig

Det är sommar, kontorskollegorna glittrar i kapp med solen och det är helt rätt läge för att ordna fest. Följ partyproffset Linnea Johanssons supertips och du har skapat partajet det kommer att pratas om hela vägen fram till jul.

Mat, dryck och några … girlanger? Räcker det för att få till en riktigt lyckad sommarfest? Visst kan det göra det, men med lite planering och några smarta tips i bakfickan ökar chanserna betydligt att nästa kontorsfest blir årets bästa. Det vet Linnea Johansson, svensk LinneaJohanssonfestfixare i New York som ordnat partyn åt såväl megakändisar som familjen Kardashian och Robert De Niro som stora multinationella företag som Cartier, Rolex och Chanel.

– En stor utmaning med kontorsfester är att få alla att släppa jobbet, att få kollegorna att känna att det är något roligt och inget måste. Sedan gäller det, i synnerhet för office managers som ofta är de som organiserar festen, att göra det så lätt för sig som möjligt. Alla ska ju ha roligt, säger hon.

Några knep för att lyckas med det är att satsa på mat som, åtminstone till största delen, inte behöver lagas till på något sätt. Och så drinkar som inte behöver blandas medan festen pågår.

”Frys in ett större block is i stället så håller sig bålen kall längre och blir dessutom mindre blaskig”

 

– Jag vill slå ett slag för det gamla vintagespöket bålskålen! Bål är verkligen superbra eftersom gästerna sköter serverandet själva. Men strunta i isbitarna, frys in ett större block is i stället så håller sig bålen kall längre och blir mindre blaskig. Om du dessutom fryser in ätbara blommor och frukt i isblocket och tänder några ljus runt omkring – boom! Bålen är så snygg att du inte kommer att behöva någon annan bordsdekoration, säger Linnea Johansson.

shutterstock_296369636

Fingerfood funkar

Maten då? När nästan varenda kotte verkar gå på en diet av något slag – LCHF, laktosfritt, köttfritt, glutenfritt, sockerfritt – är det sannerligen inte lätt att ordna en meny som passar alla till sommarfesten.

– Bästa alternativet är att servera fingerfood där gästerna själva kan välja vad de vill äta. Jag brukar följa en enkel formel: se till att det finns 30 procent kött, 30 procent kolhydrater och 40 procent vegetariskt. Det fungerar oftast bra, även om man självklart ändå måste kolla att det verkligen finns något för alla, säger Linnea Johansson och fortsätter:

– Men var noga med att informera alla gäster om att det blir fingerfood, så att folk inte kommer vrålhungriga!

shutterstock_273975140

 

Linneas 8 supertips för en lyckad sommarfest

 

1. Hitta en bra yta

Om ni nödvändigtvis måste vara kvar på kontoret, hitta en plats där ni inte är så mycket till vardags och begränsa festen till att bara vara där. Kanske kan uteplatsen funka? Att försöka göra om kontorslandskapet till något som andas fest är svårt, jobbigt och dyrt.

2. Fixa en snajdig inbjudan

Atmosfären för festen sätts redan i inbjudan, se därför till att den ger en känsla av den stämning ni är ute efter. Och skicka den till fler än bara de gamla vanliga kollegorna, vetja! Kanske har ni några konsulter, vikarier eller kunder som borde få komma? Nya ansikten piffar alltid upp – och blir festen lyckad har den med stor sannolikhet även fungerat som marknadsföring.

3. Tänk på tajmingen

Kontorsfesten hör trots allt till jobbet – ha respekt för att alla inte vill tillbringa sin privata tid med att parta med kollegorna. Lägg festen lite tidigare på dagen och se till att eventuella överraskningar, tal och annat inte kommer för sent under kvällen.

4. Satsa stort – men skit i detaljerna

Vågskvalp på toaletten på en fest med skärgårdstema är jätterart, men tyvärr kommer ingen att märka det. Särskilt inte efter ett par drinkar. Satsa i stället på några få större grejer – en skitsnygg bar, en stor buffé, ett enda stort blomsterarrangemang. Det kommer att imponera betydligt mer än små blomvaser här och var. Se bara till att det du satsar på verkligen syns, placera det mitt i rummet, eller där det är som ljusast och dit blicken naturligt dras.

5. Var tydlig med klädseln

Det är få saker som kan göra folk så ängsliga som när de inte känner sig rätt klädda. Vill ni att gästerna ska känna sig avspänt festliga, skriv det i inbjudan. Tänker ni er en maskerad, var tydliga med det. Det är nästan lika hemskt att vara den enda som klätt ut sig som att vara den enda som inte gjort det.

6. Överraskningar är guld

Plötsligt börjar ett liveband spela, ett karnevalståg stegar in och drar med sig alla, chefen går ner i spagat och börjar sjunga opera, en kul tävling drar i gång … Eller så bjuder ni på en cocktailglass i stället för en drink. Det behöver inte vara så avancerat – men överraskningar är överlag en toppenmetod för att snabbt öka partynivån. Tänk bara på att inte bjuda på alla happenings på en gång, sprid ut dem lite under kvällen.

7. Sänk temperaturen

Det finns inget som får folk att gå ifrån festen snabbare än när det är för varmt – vilket det väldigt lätt blir när många vistas tillsammans på en liten yta. Låt kollegorna slippa svettfläckar på partykläderna, sänk temperaturen innan festen börjar!

8. Tänk praktiskt – från början

Många kontor har små kylskåp, om ert kontor är ett sådant behöver ni ordna ett annat ställe att kyla ned drinkarna på. En balja med is i brukar funka bra. Gammalt tricks i eventbranschen för en supersnabb nedkylning: blanda 75 procent is, 25 procent vatten och några teskedar salt i baljan. Även för disken är det praktiskt med baljor. Se bara till att ha dem i ett avlägset rum.

9. Kaffe för nattsuddarna

Ingen kontorsfest utan kaffe! Dessutom kommer partyt att pågå längre om ni bjuder på kaffedrinkar bortåt småtimmarna. Är det en ljummen sommarnatt – satsa på iskalla lattedrinkar.

 

Text: Johanna Paues

(Visited 2 127 times, 1 visits today)

RELATERAT INNEHÅLL

Ladda för superkarriär: ”En vinnarattityd går att träna upp”

Snyggaste kontorsbuketten

Snyggaste kontorsbuketten – så här gör du

Pump it up! Den ultimata musiklistan på jobbet